Speciální hmaty sportovní masáže

Sportovní masáž se od klasických masáží liší. Mimo jiné i tím, že jsou jasně definovány hmaty, které působějí povrchově i hloubkově. Masírovanou partii Vám nejprve uvolním a zahřeji a až poté se pustím do masírování hlubších tkání. A jaké hmaty ve sportovní masáži jsou?

 1.Tření

Tento hmat působí pouze na kůži a podkožní vrstvy a je začátkem každé masáže. Je to také nejpovrchovější hmat, který používám. Tření provádím celou dlaní i hřbetem ruky. Při pohybu k sobě pak i konečky prstů, konkrétní část ruky, kterou použiji závisí na masírované části těla.

Při tření aktivujeme mízní oběh, dojde k prokrvení kůže a podkoží a dochází k uvolnění svalů.

2. Vytírání

Vytírání je technika, při které se věnuji již menší masírované ploše najednou, ale s o to větší intenzitou. Vytírání dělíme na vytírání přes ruku a obtahování.

Tato technika také patří k zahřívacím, aktivuje mízní oběh a uvolňuje svaly.

3. Hnětení

Do hnětení patří celá řada masérských hmatů. Cíl mají společný a to masáž hlubších tkání. Uplatňují se zejména na končetinách. Výrazně přispívá o odvodu odpadních látek z masírované oblasti a tím k regeneraci tkáně. Do této skupiny hmatů patří například i protlačování pěstmi, které se využívá k uvolnění zatuhlého svalstva vazů v hlubších tkáních.

4. Roztírání

Během těchto hmatů Vám mohu uvolnit kloubní vazivo i srostlou tkáň. Dlaní, pěstí i palci podle konkrétního kloubu. Používají se hlavně u plochých svalů a v okolí kloubů.

5. Tepání

Tuto část asi znáte ze sportovních přenosů, kdy fyzioterapeuti používají některé hmaty z této skupiny pro snížení únavy velkých svalů během sportovních utkání. Tam se jedná zejména o údery hřbetem ruky, které působí hloubkově. Cílem je prohřátí svalu se stimulujícím účinkem. Druhou skupinou tepání jsou hmaty, které působí povrchově. Při povrchovém tepání dochází naopak k hloubkovému uvolnění svalu a uklidnění. Pohyby tepání musí být svižné a rychlé, pak mají požadovaný účinek.

6. Chvění

Tyto hmaty se provádějí vždy na závěr masáže, protože pro jejich účinek je potřeba mít sval již uvolněný. Spočívá v rychlých pohybech do stran. Přináší uklidnění svalu, dokončení jeho uvolnění a celkově i získání pocitu svěžesti.

7. Závěrečné tření

Opakují se hmaty z úvodního tření, tato fáze přispívá k regeneraci nejen svalstva, ale také mysli.

Co je cílem masáže?

Pokud jste dočetli až sem, asi už Vás napadá, čím masáž pomáhá. Díky prokrvení a uvolnění svalů dojde nejen k jejich regeneraci, ale také k očistě celého těla. Zahřátím a rozpohybováním svalů dochází ke stimulaci  celé tkáně, proudění krve a mízy (lymfy). Tím dochází k uvolňování škodlivin a příznivému působení na léčbu zánětů. Uvolněním vazů a aktivováním srostlé tkáně také dochází ke zvýšení pohyblivosti kloubů. Nutné je také podotknout, že k léčbě dlouhodobých potíží nevystačí jedna masáž, ale je potřeba masáže opakovat s upravovat podle potřeb každého jednotlivce. Proto u mě nečekejte univerzální program, masáže vždy sestavuji „na tělo“ každému klientovi. Výrazné snížení a někdy už i vymizení potíží začíná obvykle po čtvrté návštěvě. I pak s klienty často pokračujeme na doléčení a další prevenci.